2020 m. kovo 6-8 d. Vilniuje, Lietuvos parodų ir kongresų centre Litexpo vyks trys tarptautinės šunų parodos! Kviečiame dalyvius registruotis.

Lietuviškai   |   English
Kontaktai
E.Kinologija

Elektroninė šunų duomenų bazė

Švietimo programa „DUOK LETENĄ“

Švietimo programos DUOK LETENĄ projektas ikimokyklinio ugdymo įstaigoms ir bendrojo lavinimo vidurinėms mokykloms.

Programos tikslai:
1. Supažindinti vaikus su pagrindinėmis saugaus bendravimo su šunimis taisyklėmis, apsaugoti nuo traumų ir kt. nelaimingų atsitikimų, užkrečiamųjų ligų.
2. Diegti gyvūnų globos nuostatas. Suteikti informacijos apie šunų kilmę, elgseną, instinktus.  Supažindinti su šunų auklėjimu, priežiūra, poreikiais. Aptarti gyvūnų laikymo bei globos taisykles, supažindinti su gresiančia atsakomybe ir baudomis, nusižengus gyvūnų globos įstatymams.

Programos realizavimas:
1. Programa įgyvendinama vaikų ugdymo ir mokymo įstaigose. Programą sudaro 3 pakopos, pagal tris vaikų amžiaus grupes (ikimokyklinio ugdymo ir pradinių kl., V-VIII kl., IX-XII kl.).
Kiekvienai amžiaus grupei pateikiama atskira programa (galima vadinti pakopomis, žingsniais, pėdomis): 
                         DUOK LETENĄ-1 (ikimokyklinio ugdymo ir pradinių kl.)
                         DUOK LETENĄ-2 (V-VIII kl.)
                         DUOK LETENĄ-3 (IX-XII kl.).
2. Programos medžiagą siūlytume dėstyti biologijos pamokų, klasės valandėlių, neformaliojo ugdymo metu.
3. Įvertinimai klasės dienyne už minėtų pamokų lankymą nerašomi. Tai gali būti vertinama kaip popamokinė arba visuomeninė veikla (iš to gali išaugti savanorystė gyvūnų globos namuose;  savanorystė šiuo metu skatinama, tai padeda ugdyti pilietišką visuomenę).
4. Baigdami bendrojo lavinimo vid. m-klą ir išklausę visų 3 pakopų programas, moksleiviai galėtų gauti simbolinį pažymėjimą „Gyvūnų draugas/globėjas“.  

                                       
                                               
                          

                                  DUOK LETENĄ-1
     Ikimokyklinio ugdymo įstaigoms ir pradinių kl. mokiniams
     Pagrindinė pakopos idėja: ŠUO – NE ŽAISLAS, O GYVA BŪTYBĖ.
   
1. VAIKAI susitinka su ŠUNIMIS                                     
                                        Neturintiems šunų

• Su svetimu šunimi gali žaisti ir susipažinti tik tada, kai šalia yra tavo tėvai arba kiti suaugę žmonės.

• Norėdamas paliesti svetimą šunį, turi pasiklausti šeimininko, ar galima.
• Neerzink šuns. Netampyk už uodegos, nepešk kailio, neliesk akių, nekišk pirštų į šnerves.
• Nebučiuok šunų, nekišk savo veiduko prie šuns ir neleisk jam laižyti tavo veido.
• Pažaidęs arba paglostęs šunį, nepamiršk nusiplauti rankų.
• Neliesk miegančio arba ėdančio šuns, nebandyk patraukti jo dubenėlį ar atimti žaisliuką.
• Nevalgyk, jeigu arti yra šuo. Jei rankoje laikai gardėsį, o šuo nori jį atimti, mesk gardėsį tolyn.
• Nesiartink prie šuns, kai jis saugo namą ar kiemą. Jeigu tavo kamuolys įkrito į svetimą kiemą, paprašyk suaugusiųjų pagalbos – nelįsk pasiimti kamuolio, nes šuo saugo ir kiemą, ir tavo kamuolį.
• Nesivaikyk žaidžiančių šunų, nesikišk į jų žaidimus – šuniukams įdomu žaisti tarpusavyje, jie ne visada nori žaisti su vaikais.
• Neliesk šuns, kai jis yra su savo mažais šuniukais. Neliesk, kai serga ir jokiu būdu neliesk nugaišusio šuns (apie jį būtinai pranešk suaugusiesiems).
• Nebėk, jei tave vejasi šuo, nerėk, nemojuok rankomis. Sustok. Tylėk. Nežiūrėk į šunį. Iškentėk keletą minučių ir šuniui pasidarysi neįdomus.

                                          Turintiems šunis

• Prieš supažindindamas draugus su savo augintiniu, paaiškink, kaip reikia elgtis su šunimi, ko tavo šuo nemėgsta, kas jam patinka.
• Nepatikėk savo šuns vedžioti kitiems vaikams, nepažįstamiems asmenims.
• Neleisk, kad tavo šunį skriaustų arba tyčiotųsi.
• Nelįsk skirti besipešančių šunų net jei labai nori apginti savo augintinį – kvieskis į pagalbą suaugusiuosius.
• Pasirūpink, kad tavo šuo visada turėtų šviežio vandens dubenėlį.
• Nelaikyk ilgai savo šuns saulėkaitoje arba šaltoje, skersvėjų perpučiamoje vietoje.
• Neleisk šuniui ėsti atliekas, imti maistą iš svetimų žmonių rankų.
• Išmokyk savo šunį pagrindinių klusnumo komandų: atbėgti pakviestam (Pas mane), eiti šalia tavęs (Greta), klusniai tupėti (Sėsk).
• Pasidomėk, gal tavo mieste yra jaunųjų vedlių mokykla, dresūros aikštelė, kur galėtum mokyti savo šunį. Ten ir tu, ir tavo šuo susirastų gerų draugų.

2.   ŠUNYS susitinka su VAIKAIS

• Mano protėviai buvo miško žvėrys – vilkai. Mane prisijaukino senovėje, kad saugočiau žmonių namus, padėčiau medžioti, ganyti galvijus ir dirbčiau kitus darbus. Ir nors esu panašus į vilką, esu žmogaus draugas. Tačiau esu stipresnis ir greitesnis už mažus vaikus, todėl niekada nemėginkit su manim eiti imtynių (trumpai – šuns anatomija, ypač pabrėžiant stiprius gyvūno instinktus).

• Kai mane liečia svetimas vaikas ir aš jo nepažįstu, galiu išsigąsti. 

Kad susipažinčiau, man reikia:
a) apuostyti žmogų (apie puikią šuns uoslę)
b) apžiūrėti jį iš arti (šuo prastai mato iš toli, palyginti su vaikais, nešiojančiais akinukus – apie šuns regą)
c) pasiklausyti balso (kaip šunys reaguoja į ramius ir šaižius garsus, triukšmą, vaikų cypimą ir riksmą – apie šuns klausą)
d) įsitikinti, kad žmogus draugiškas (šunys nemėgsta patyčių, nemėgsta baimės kvapo, išgėrusių žmonių – apie šuns pojūčius).

• Kai ko nors bijau, ginuosi.
  Gindamasis galiu kąsti. Prieš kąsdamas aš tave įspėju:
a) urzgiu
b) šiepiu iltis – rodau dantis
c) pasišiaušiu
d) loju
e) priekinėm letenom galiu užšokti ant tavęs ir pargriauti.

Išvados: KAIP SUSIDRAUGAUTI vaikams ir šunims? Susitikimų (vaikai susitinka šunis ir šunys – vaikus) apibendrinimas.

Pagrindinė išvada:
Šuo yra gyvas padaras. Jis jaučia skausmą, šaltį, alkį. Šuo yra vaiko draugas. Todėl vaikas rūpinasi savo draugu ir už jį atsako.
Susidraugauti jie gali, kai daugiau vienas kitą pažįsta. Kuo daugiau apie draugą žinosi, tuo labiau jį pamilsi, neleisi skriausti kitiems, užstosi ir globosi. Tavo draugas  šuo atsilygins tuo pačiu.
Išvadų metu akcentuoti, kad vaikai gali turiningai praleisti laisvalaikį su šunimi: lankyti dresūros užsiėmimus, jaunųjų vedlių mokyklą, jaunųjų gamtininkų būrelius, šunų varžybas ir konkursus, leisti mokyklos laikraštėlį gyvūnų globos tema ir pan. Vaikai patys gali organizuoti konkursus, tapti atsakingesni ir pareigingesni.

                                        

                                       DUOK LETENĄ-2

                                        V-VIII kl. mokiniams
      Pagrindinė pakopos idėja: SAUGUS BENDRAVIMAS SU ŠUNIMI

                                                    Neturintiems šunų

• Kodėl šunys nori bendrauti su žmogumi ir kodėl būtina su jais bendrauti.
• Šunų bendravimas tarpusavyje (gaujos instinktai).
• Saugus žmogaus ir šuns bendravimas.
• Mažas šuo naujuose namuose (priežiūros ir socializacijos svarba).
• Šuns instinktai (žymi teritoriją, sargauja, kūno ženklais perteikia emocijas).
• Gaujos vadas – žmogus (pagr. principai, kaip tapti autoritetu šuniui).
• Agresyvus šuo: kaip elgtis susitikus svetimą agresyviai nusiteikusį šunį.
• Beglobis šuo: kaip elgtis priklydus beglobiui gyvūnui (gyvūnų globos namai, veterinarinė pagalba sužeistam).
• Pasimetęs svetimas šuo (poodinė mikroschema, tatuiruotė ausyje arba kirkšnyje, neženklintas ir neregistruotas šuo).
• LR Gyvūnų globos įstatymas ir gyvūnų laikymo taisyklės. Atsakomybė ir baudos pažeidus įstatymą ir taisykles.

                                                     Turintiems šunis

• Informacinės priemonės apie šunis (informacinių lietuviškų portalų apie gyvūnus trumpa apžvalga; socialinių tinklų, kur jaunimas gali atvesti savo šunį ir susirasti draugų, analizė).
• Visuomeninės organizacijos, kur jaunimas gali gilinti kinologines žinias: Jaunųjų gamtininkų centro neakivaizdinė kinologų mokykla; LKD, šunų mylėtojų klubai, jaunųjų vedlių m-klos, dresūros aikštelės, gamtininkų būreliai ir fakultatyvai mokyklose.
• Socializacijos testas „Šuo mieste“ (kada galima vedžioti šunį be antsnukio, kokiu pavadėliu vedžioti, viešos erdvės, kur galima ir negalima vestis savo augintinį).
• LR Gyvūnų globos įstatymas ir gyvūnų laikymo taisyklės, šeimininko atsakomybė ir baudos pažeidus įstatymą arba taisykles.
• Šuo ir kiti naminiai bei laukiniai gyvūnai. Agresyvaus šuns elgesio su kt. gyvūnais slopinimas.
• Rūpinimasis šunų populiacijos reguliavimu, kodėl reikia kastruoti arba sterilizuoti neveisiamus šunis (pabrėžti beglobių gyvūnų mažinimą). 

Išvados: KAIP SAUGIAI BENDRAUTI VAIKAMS IR ŠUNIMS?
Susipažinę su pagrindiniais šuns instinktais, supratę šuns kūno kalbą, vaikai išmoks saugiai bendrauti su šunimis. Išsamiau pažinti augintinio charakterį, suvokti tam tikras šuns elgsenos priežastis padės konkretūs užsiėmimai su šunimi (praktika), internetinė bei kt. žiniasklaida (teorija). Mėgindami suderinti praktines ir teorines žinias, mokiniai labiau įsigilins į augintinio poreikius, elgseną ir šitaip įgys vertingos patirties. Žinodami pagr. taisykles, taikys jas gyvenime.

                         

                                DUOK LETENĄ-3
                                IX -XII kl. mokiniams      

 Pagrindinė pakopos idėja: ŠUO IR VISUOMENĖ

                              Neturintiems šunų

• Kinologijos sąvoka, trumpa kinologijos istorija.
• Kinologijos esmė: profesionalus ir atsakingas veisimas; šunų standartai ir jų svarba; veislinių šunų populiacija.
• Tarptautinė kinologų federacija ir Lietuvos kinologų draugija kaip šios tarptautinės organizacijos narė.
• Veislinių šunų parodos, varžybos ir jų prasmė.
• Šunų auklėjimo ir dresavimo prasmė.
• Šuo – universalus žmogaus pagalbininkas: tarnauja policijoje, muitinėje, pasienyje, greitojo reagavimo būriuose; gelbėja skęstančiuosius; vedžioja neįgaliuosius; padeda medžioti; gano galvijus. 
• Šuo – socialus gyvūnas: dogoterapija, žaidimai su vaikais; besąlygiškos šunų ištikimybės ir meilės pavyzdžiai.

• Šunų teisės: turėti pastogę, veterinarinę priežiūrą, ėdalą ir vandenį troškuliui numalšinti (kur ir kodėl reikia pranešti, pamačius, kad šios teisės gyvūnui negarantuojamos).
• Šunų šeimininkų pareigos: suteikti gyvūnui profilaktinę medicinos pagalbą (privalomieji skiepai); tinkamą mitybą; priežiūrą; auklėti ir saugoti gyvūną.
• Beglobiai šunys: kaip elgtis, radus beglobį; beglobio šuns paėmimas į namus (iš gatvės; iš globos namų; sterilizavimas, kastravimas, skiepai).
• Pirmoji pagalba žmogui, kurį sužeidė šuo (akcentas – pasiutligės pavojus, šuns skiepų knygelės įrašai).
• Pirmoji pagalba sužeistam gyvūnui (šiluminis smūgis, dirbtinis kvėpavimas, lūžusios galūnės sutvirtinimas).

                                   Turintiems šunis

• Supažindinimas su savanorystės idėjomis. Skatinti dalyvavimą gyvūnų parodose, konkursuose, globos akcijose, gyvūnų prieglaudų veikloje.
• Nuomonių raiška informaciniuose portaluose: jaunimo diskusijos, atviri laiškai šunų priežiūros, auklėjimo klausimais.
• Savų informacinių portalų bei kt. žiniasklaidos priemonių apie gyvūnus kūrimas ir platinimas visuomenėje.
• Jaunimo organizuojami konkursai (nuotraukų, piešinių, referatų-projektų).
• Dalyvavimas visuomeninių gyvūnų mylėtojų organizacijų veikloje: Jaunųjų gamtininkų centro neakivaizdinė kinologų mokykla; Lietuvos kinologų draugijos šunų mylėtojų klubai, jaunųjų vedlių m-klos ir t.t.

Išvados: VISUOMENĖ IR GYVŪNAI AUGINTINIAI
Iniciatyvaus jaunimo dėka formuojamas aktyvesnis visuomenės požiūris gyvūnų laikymo ir globos klausimais. Greičiau pastebimi negatyvaus elgesio su šunimis ir kt. gyvūnais atvejai. Užkertamas kelias žiauriam elgesiui su gyvūnais, juos paviešinant, o kaltuosius patraukiant atsakomybėn.
Vyresniųjų klasių mokiniai yra pajėgūs apginti skriaudžiamą gyvūną, užkirsti kelią neatsakingam žmonių elgesiui.
Vyresni moksleiviai ne tik įpareigojami stebėti visuomenės elgesį su gyvūnais, bet patys aktyviai jį formuoja ir tampa gyvūnų gynėjais.

Projektą parengė Lietuvos kinologų draugija

S.Valujevos nuotr.